Tuesday, November 3, 2009

FYP...

Salam,

Wah..semester ni penulis akan membuat Final Year Project yang bertajuk INVESTIGATION OF TT-TRANSFORM APPLICATION FOR POWER SYSTEM FAULT ANALYSIS...doakan kejayaan penulis untuk menyudahkan project ini..semakin bz la nmpknye..huu~...Ganbatte!!..^_^

Wednesday, October 28, 2009

Mabuk Cinta...

Rasulullah S.A.W telah bersabda, "Akan datang waktunya umatku akan mencintai lima lupa kepada yang lima :

1. Mereka cinta kepada dunia. Tetapi mereka lupa kepada akhirat.
2. Mereka cinta kepada harta benda. Tetapi mereka lupa kepada hisab.
3. Mereka cinta kepada makhluk. Tetapi mereka lupa kepada al-Khaliq.
4. Mereka cinta kepada dosa. Tetapi mereka lupa untuk bertaubat.
5. Mereka cinta kepada gedung-gedung mewah. Tetapi mereka lupa kepada kubur."

Barangsiapa yang mengakui tiga perkara tetapi tidak menyucikan diri dari tiga perkara yang lain maka dia adalah orang yang tertipu.

1. Orang yang mengaku kemanisan berzikir kepada Allah, tetapi dia mencintai dunia.
2. Orang yang mengaku cinta ikhlas di dalam beramal, tetapi dia ingin mendapat sanjungan dari manusia.
3. Orang yang mengaku cinta kepada Tuhan yang menciptakannya, tetapi tidak berani merendahkan dirinya.

wallahualam..^_^

Tuesday, October 20, 2009

Hakikat..



Waa..dah gatal tangan penulis nak menaip untuk blog ni...ok..kali ni topik yg ingin bangkitkan adalah hakikat...hmm..hakikat cmne tu ek?same2 la kita bincangkan..sekarang ni ape yang penulis nmpak adalah telah menjadi suatu tradisi atau trend remaja untuk mempunyai pasangan atau couple...kebanyakan remaja beranggapan perlunya bercouple ditahap kite masih belajar tidak kire sama ada masih di peringkat menengah atau pengajian tinggi kerana mereka berasa kononnya bile bekerja nanti sukar untuk mencari jodoh...yeke?


Penulis tertarik dengan tanggapan sebegitu...penulis tidak kisah jika pasangan ni melalui kehidupan mereka sebagai pasangan tidak banyak menimbulkan masalah diantara satu sama lain...tp bagaimana pula sekiranya terdapat pasangan yg selalu menimbulkan masalah?tentunya emosi pasangan akan terganggu lebih2 lg sebagai seorang yg masih bergelar pelajar...tentunya pelajaran mereka akan terganggu bkn?dan masa mereka untuk mengulangkaji dan membuat assignment juga akan terganggu bkn?sebagai seorang pelajar kita seharusnya tidak membebankan fikiran kita dengan masalah2 yang remeh seperti ini...tugas kita hanyalah perlu belajar yang telah diamanahkan..


Bagi penulis jika mencari cinta diwaktu kita sedang menuntut ilmu banyak juga halangannya...bagaimana jika sekiranya pasangan masing2 telah tamat pengajian selepas itu pergi mencari kerja dengan haluan atau tempat yang berbeza yang menyebabkan terputusnya hubungan yang telah lama dibina?berbaloikah hubungan yg dibina sebelum ini?jika haluannya sama dan dapat bertahan alhamdulillah..


Penulis ingin tekankan bahawa tidak salah untuk kita mencari hubungan cinta diwaktu masih belajar...cuma penulis ingin nasihatkan biarlah berpada2 dan berfikiran matang dalam melayari bahtera yang bahagia itu dengan bijak kerana itu adalah hakikat yang kita tidak boleh sangkalkan..wallahualam...

Hmm..

Salam sume,

Wah..agak lame gak penulis tidak update ape2 kt blog ni..hmm..mase selalu tidak mengizinkan bg penulis untuk mencoret sesuatu di halaman ni...selepas ni penulis akan cube berusaha untuk mencuri mase untuk melontarkan ape yg ade diminda penulis ke halaman blog ni..setakat ini saje update dr penulis..diharap pembaca masih setia dengan entri2 yg akan disampaikan oleh penulis..wassalam..

Sunday, August 23, 2009

Selingan 17...

Kisah Sahur

"Lepas basuh pinggan, ikut Abah pergi masjid " kata Abah separuh memerintah.

Aku memandang kepada Emak. Emak angguk sahaja. Maksudnya emak mahu aku ikut Abah solat subuh ke masjid. Jangan melawan.

Nampaknya, aku kena batalkan niat untuk sambung tarik gebar selepas kenyang bersahur.

Aku bonceng di belakang. Kami tidak pakai helmet. Kopiah sahaja.

Ganjil. Dalam cahaya suram menjelang subuh, aku lihat kubah masjid berada di tanah. Bukan di bumbung masjid. Ajaib.

Abah macam tidak nampak keganjilan itu. Aku cuit bahu dia dan tunjukkan ke arah kubah yang berada di tanah. Mungkin kubah itu tengah sujud fikir aku.

" Kenapa? " tanya Abah.

" Lailatuqadar " kata aku dengan jari masih menunjuk kepada kubah.

"Kepala otak engkau. Berapa lama engkau tak ke masjid? "

Tidak pasal-pasal aku kena marah. Rosak pengalaman suci aku ini.

" Diorang tengah renovate masjid la. Bumbung masjid bocor.. pasal tu kubah tu dorg angkat letak kat tanah..Bodoh, " sambung Abah memaki lagi..

Tuesday, July 28, 2009

Matang..



Apakah yg dimaksudkan dengan matang?dari sudut pandangan penulis apabila seseorg itu telah mumaiyiz iaitu dpt membezakan mana yg baik dan mana yg buruk...

Jika kita memerhatikan dengan keadaan persekitaran yg penuh dengan pelbagai masalah yg berlaku adakah pembaca setuju dengan pandangan penulis di atas?semestinya tidak bukan?...dengan keadaan dunia sekarang yg hampir kepada penghujung hayatnya, kita menghadapi pelbagai dugaan dan cabaran yg mendatang...oleh itu skop matang ini begitu luas untuk ditafsirkan..

Mungkin pembaca mempersoalkan apa yg ingin dihuraikan oleh penulis disini...bg penulis apabila seseorg itu dapat menjalani kehidupan di dunia ini dengan warasnya dan mampu menjalankan tanggungjawab sebagai hamba Allah dengan sempurna supaya memperoleh kesenangan dan kemewahn di akhirat kelak...penulisan penulis mungkin nampak sebagai bersifat islamik...tetapi penulis tidaklah terlalu mengharap kita semua akan menjadi sempurna...tidak salah jika kita sekadar niat untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya kerana sudah tentu perjalanan hidup kita akan bertambah sempurna...

Penulis pun hanyalah manusia biasa yg penuh dengan dosa-dosa...penulis berharap sekurang-kurangnya kita sama-sama dapat minimumkan perkara mungkar kita dan memperbanyakan amal ma'aruf...apabila kita semakin dewasa sifat matang ini akan berkembang dan kita berharap dapat memperoleh hidayah dari Allah supaya berada dilandasan yg betul..sekurang-kurangnya apabila kita ingin melakukan kemungkaran kita dapat berfikir bahawa Allah sentiasa ada untuk melihat perbuatan kita dan insyaAllah kita akan terpelihara...

wallahualam..

*Penulis hanyalah insan yg lemah dan sentiasa melakukan dosa...semoga Allah dpt memberikan hidayah kepada kita bersama..insyaAllah*

^_^

Saturday, July 25, 2009

Hidup di Dunia Untuk Menderita di Akhirat???

Salam kepada semua pembaca,

Penulis tiba-tiba ingin berkongsi dengan pembaca dengan apa yg penulis ketahui dan dapat...topik yang ingin dibincangkan penulis pada kali ini ialah adakah kita hidup di dunia ini untuk merasai penderitaan di akhirat kelak??

Penulis membangkitkan topik sebegini kerana kita boleh lihat dengan kehidupan umat Islam terutamanya di negara kita sendiri yg semakin lalai dengan ajaran Islam dan dibuai dengan kemewahan yg ditawarkan oleh dunia yg sementara ini...kita sendiri boleh lihat terutamanya golongan remaja muslim yg penulis boleh sifatkan agak rosak dengan sikap dan perbuatan mereka seolah-olah tiada agama yg dipegang oleh mereka ini..

Adakah mereka ini hanya memikirkan keseronokan hidup di dunia yg hanya sementara ini dan langsung tidak difikirkan hari akhirat yg kekal abadi?adakah mereka fikir biarla kita seronok-seronok dulu...hari akhirat nnti lain cternya...nauzubillah jika mereka berfikir sebegini..semoga Allah memberi petunjuk kepada mereka...

Penulis menulis topik ini hanya untuk saling ingat-mengingati dan untuk kita fikirkan bersama apakah tujuan dan tanggungjawab kita di dunia ini supaya tidak terus lalai dan alpa dengan keseronokan yg dihidangkan..Penulis pun bukan manusia yg sempurna...oleh itu tidak salah jika kita saling tegur-menegur untuk kebaikan bersama..InsyaAllah...

Tuesday, July 7, 2009

Selingan 16...

Khasiat telur separuh masak

Aziz dan Ani membawa anak lelaki mereka yang berusia 6 tahun ke klinik. Walaupun pada mulanya agak malu dan segan, akhirnya mereka membuka mulut juga menceritakan kebimbangan mereka tentang kemaluan anak mereka yang agak kecil berbanding kanak-kanak lain yang sebayanya.

Selepas melakukan pemeriksaan, doktor berkata,

"beri makan telur separuh masak setiap pagi. Lama-lama besarlah tu."

Besok pagi, apabila anak lelaki mereka hendak bersarapan, terkejutlah dia melihat ada 10 biji telur di meja makan.

"Telur ni untuk saya ke mak?", tanya si anak.

"Engkau makan dua biji saja. Yang lain tu untuk ayah
kau punye", kata emaknya.


sesame la kita fikir-fikirkan.. LOL~..^_^

Airmata Wanita...

Suatu ketika, ada seorang anak lelaki yang bertanya kepada ibunya. "Ibu,mengapa ibu menangis ?". Ibunya menjawab, "Sebab aku wanita." Saya tidak mengerti," kata si anak lagi. Ibunya hanya tersenyum dan memeluknya erat. "Nak, kamu memang tidak akan mengerti......"
Kemudian, anak itu bertanya kepada ayahnya. "Ayah,mengapa ibu menangis ?"
Ayah menjawab, "Semua wanita memang menangis tanpa ada alasan."
Hanya itu jawapan yang dapat diberikan oleh ayahnya. Lama kemudian, si anak itu menjadi remaja dan tetap bertanya-tanya, mengapa wanita menangis. Pada suatu malam, ia bermimpi dan mendapat petunjuk daripada Allah mengapa wanita mudah sekali menangis. Saat Allah menciptakan wanita, Dia membuat menjadi sangat penting. Allah ciptakan bahunya,agar mampu menahan seluruh beban dunia dan isinya. Walaupun, bahu itu cukup nyaman dan lembut untuk menahan kepala bayi yang sedang tidur.
Allah berikan wanita kekuatan untuk melahirkan zuriat dari rahimnya.Dan sering kali pula menerima cerca daripada anaknya sendiri......Allah berikan ketabahan yang membuatnya tetap bertahan, pantang menyerah di saat semua orang berputus asa.
Wanita, Allah berikan kesabaran, untuk merawat keluarganya walau letih,sakit, lelah dan tanpa berkeluh-kesah. Allah berikan wanita, perasaan peka dan kasih sayang untuk mencintai semua anaknya, dalam situasi apa pun. Biarpun anak-anaknya kerap melukai perasaan dan hatinya.
Perasaan ini memberikan kehangatan kepada anak-anaknya yang ingin tidur. Sentuhan lembutnya memberi keselesaan dan ketenangan. Dia berikan wanita kekuatan untuk membimbing suaminya, melalui masa kegentiran dan menjadi pelindung baginya. Bukankah tulang rusuk suami yang melindungi setiap hati dan jantung wanita ?
Allah kurniakan kepadanya kebijaksanaan untuk membolehkan wanita menilai tentang peranan kepada suaminya. Seringkali pula kebijaksanaan itu menguji kesetiaan yang diberikan kepada suami agar tetap saling melengkapi dan menyayangi.
Dan akhirnya, Allah berikannya airmata agar dapat mencurahkan perasaannya...
Inilah yang khusus Allah berikan kepada wanita, agar dapat digunakan di mana ia inginkan.
Hanya inilah kelemahan yang dimiliki wanita, walaupun sebenarnya, airmata..

Monday, July 6, 2009

Ego..

Didalam diri setiap orang perasaan ego ini mesti ada...ego ini kadang-kadang memainkan peranan juga dalam kehidupan seharian...mungkin kita akan dibenci atau disayangi disebabkan ego kita itu sendiri...ada egonya begitu kuat yang sukar untuk dilembutkan dan ada pula yang begitu lemah sehingga kadang-kadang macam orang tiada pendirian...yang terbaiknya adalah sekiranya kita dapat mengimbangi keegoan itu dengan memikirkan untuk kebaikan diri dan orang sekeliling...tetapi semua itu terletak di atas kehendak diri masing-masing..

Bagi penulis adalah tidak wajar sekiranya kita mempertahankan ego diri kita ini sekiranya sesuatu perkara yang kita lakukan sebenarnya adalah salah dan orang lain menegur dan memperbetulkan perbuatan kita itu...adakah kita akan berasa malu sekiranya mengaku sahaja kesalahan yang dilakukan?mungkinkah kita akan hilang kredebiliti apabila mengaku kesalahan itu?perkara-perkara sebegini mungkin sering bermain difikiran kita apabila kita sedaya upaya mempertahankan keegoan diri..kita sepatutnya berfikir apabila perkara ini berlaku ia akan menambahkan kepercayaan diri mereka terhadap kita..kita juga dapat belajar dari kesalahan dan kehidupan diri akan sentiasa dapat diperbaiki...

Keegoan diri ini juga sebenarnya jika disalahgunakan dapat memecahbelahkan sesebuah organisasi atau sebuah persahabatan untuk skop yang lebih kecil kerana masing-masing mahu mempertahankan ego diri...alangkah eloknya jika kita saling bertolak ansur dan tidak menerapkan unsur siapa menang atau kalah..kehidupan pasti lebih harmoni..tidak salah jika kita mempunyai ego kerana ego itu jugalah yang menunjukkan siapa diri kita..cuma penulis ingin tekankan supaya kita dapat mempergunakan keegoan diri yang ada dalam diri setiap dari kita dengan waras dan bukan dengan emosi yang mempengaruhi jiwa...

waallahualam..^_^

Wednesday, July 1, 2009

Cinta itu buta..



Cinta..org ckp cinta itu bermula dr mata kemudian turun ke hati...ada juga org yg ckp cinta itu dtg dr pandangan pertama...dan ada juga yg ckp tidak kenal maka tidak cinta..mana satukah realiti hidup dalam percintaan ini...mungkin segala persoalan ini sering bermain didalam fikiran kita...

Bagi penulis semua ini mempunyai makna yg tersurat dan tersirat...mungkin dikalangan kita yang sebahagian besarnya mempunyai pengalaman yg sebegini... dan penulis pasti dan yakin mereka ini mempunyai saat-saat yang indah dan manis dalam alam percintaan yg penuh dengan kemanisan madu yg tidak fikirkan kebanyakan oleh kita apabila habisnya madu itu sepah dibuang..

Ini adalah realitinya...mungkin kita tidak nampak dimana kepahitan didalam alam percintaan ini kerana cinta itu buta...penulis agak faham dengan mereka-mereka ini kerana kononnya hati masing-masing telah terpaut jalinan kasih dan sayang...kadang-kadang mereka ini hanya nmpk apa yg manis saja dlm percintaan walhal perkara yg pahit melebihi kemanisan itu..itu la org kata cinta itu buta...

Penulis tidak halang jika kita mahu bercinta...tp kita mesti tahu batas-batas dan syaratnya...bg penulis kita mesti mengikut iman kita dan kemudian berfikir melalui akal sebelum melakukan sebarang tindakan atau perbuatan..penulis tidak gusar jikalau kita telah berfikir secara matang dlm melayari alam percintaan..penulis akan berasa kecewa jikalau kita bertindak hanya mengikut nafsu dan perasaan tanpa menggunakan akal yg dikurniakan untuk mengharungi liku-liku percintaan..penulis tidak mahu apabila cinta didusta hidup jadi merana berlaku kerana itu menunjukkan kedangkalan kita melakukan sesuatu tindakan..Allah sentiasa ada untuk membantu..

*juz sharing* ^_^

Sunday, June 28, 2009

Selingan 15...

Malam Pertama 18sx

Sepasang pengantin baru sedang bersiap menikmati malam pertama mereka.Pengantin perempuan berkata, “Bang, saya masih anak dara dan tidak tahu apa-apa tentang seks. Boleh abang menerangkannya lebih dulu sebelum kita melakukannya?”

“Seks itu senang je., kita ni macam penjara, yang engkau punya tu selnya dan yang abang punya penjahatnya. Di penjara, penjahat harus dimasukkan ke dalam sel,” terang pengantin lelaki. Lalu mereka pun mulai bercumbu mengarungi lautan asmara .

Ketika sudah selesai dan si pengantin lelaki sedang berbaring akan memejamkan mata, si pengantin perempuan berkata, “Bang, penjahatnya terlepas.”

Pengantin lelaki pun mulai lagi memasukkan ‘penjahatnya’. Rupanya si pengantin perempuan syok sangat dengan hubungan asmara yang baru pertama ini ia rasakan. Setiap kali selesai, ia selalu mengatakan bahwa penjahatnya lepas atau melarikan diri, keluar dari selnya.

Setelah banyak kali macam tu, si pengantin lelaki dengan nafas termengah-mengah berkata, “Yang, penjahat yang ini bukannya kena hukuman penjara seumur hidup.”


^_^

Michael Jackson...



Dunia dikejutkan dengan pemergian seorg genius muzik iaitu michael jackson...beliau adalah seorg penyanyi yg penulis minati sejak kecil lagi...jikalau benar michael telah masuk Islam penulis mendoakan agar rohnya dirahmati Allah...dan jika tidak penulis hanya mengucapkan takziah...

Lagu yang penulis minati sehingga sekarang.. :-

"You Are Not Alone"

Another day has gone
I'm still all alone
How could this be
You're not here with me
You never said goodbye
Someone tell me why
Did you have to go
And leave my world so cold

Everyday I sit and ask myself
How did love slip away
Something whispers in my ear and says
That you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay

But you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
But you are not alone

'Lone, 'lone
Why, 'lone

Just the other night
I thought I heard you cry
Asking me to come
And hold you in my arms
I can hear your prayers
Your burdens I will bear
But first I need your hand
Then forever can begin

Everyday I sit and ask myself
How did love slip away
Something whispers in my ear and says
That you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay

For you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
For you are not alone

Whisper three words and I'll come runnin'
And girl you know that I'll be there
I'll be there

You are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay
For you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart

For you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay

For you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart

For you are not alone...

Thursday, June 25, 2009

Lonely...


Agak lama penulis tidak mengupdate blog ni...mmg terasa rindu penulis utk berkongsi maklumat dan pelbagai bahan dengan pembaca semua..akhirnya penulis dapat juga mencuri masa utk mencoret sesuatu di sini...

Penulis ingin berkongsi apa yg penulis rasa pada diri berdasarkan topik pada kali ini...penulis kadang-kadang terfikir adakah aku perlu mencari seseorang yang istimewa untuk menemani diriku yang kesepian ini?ataupun aku perlu bersendirian sahaja?

Penulis telah cuba kesemuanya dan terdapat pelbagai impak sama ada positif atau negatif..dan penulis berasa adalah amat baik sekiranya penulis tidak mencari teman yg istimewa atau lebih tepat lagi penulis tidak perlu untuk menggatal..=P...bagi penulis sebagai seorang yang masih lagi dalam tanggungan keluarga, sekarang bukanlah masa yang sesuai...

Pelbagai lagi cabaran hidup yang masih belum kita tempuhi..penulis menulis coretan ini bukanlah kerana disebabkan kekecewaan dalam mencari cinta tetapi melalui kewarasan akal yg dikurniakan...bagi penulis masa sekarang hanya perlu mencari seramai kawan yang boleh dan kita sama-sama boleh bantu-membantu...itu adalah perkara yang digalakkan...

Prinsip penulis dalam mencari pasangan adalah terus menjadi calon untuk dijadikan isteri dan bukan untuk mengikut trend semasa yang penuh dengan sandiwara dalam percintaan..mungkin sesetengah pembaca tidak setuju dengan penulis..tetapi ini adalah prinsip penulis..

Penulis berasa selesa dengan keadaan hidup pada masa sekarang dan segala pengalaman yg pernah dilalui akan memperbaiki diri penulis sendiri dan semoga Allah sentiasa memberkati hidup hambaNya ini..insyaAllah..^_^

Wednesday, June 10, 2009

Menangis...



MENANGIS.... PERLUKAH MENANGIS..BILA DIBOLEHKAN MENANGIS.... ...ADAKAH TANGISAN ITU BOLEH DIPAKSA..... ..


Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangis

1) Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati.

2) Menangis kerana rasa takut.

3) Menangis kerana cinta.

4) Menangis kerana gembira.

5) Menangis kerana menghadapi penderitaan.

6) Menangis kerana terlalu sedih.

7) Menangis kerana terasa hina dan lemah.

8)Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.

9) Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.

10) Menangis orang munafik - pura-pura menangis.


"..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (AnNajm : 43)

Jadi, Allah lah yang menciptakan ketawa dan tangis, serta menciptakan sebab tercetusnya. Banyak air mata telah mengalir di dunia ini. Sumber nya dari mata mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil namun ia tidak pernah kering ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Sepertilah sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti.Kalaulah air mata itu di tampung banjirlah dunia ini.


Tangis tercela atau terpuji ?? Ada tangisan yang sangat di cela umpamanya meratapi mayat dengan meraung dan memukul-mukul dada atau merobek-robek pakaian. Ada pula tangisan sangat-sangat dipuji dan di tuntut iaitu tangisan kerana menginsafi dosa-dosa yang silam atau tangis kerana takut akan azab dan seksa Allah.


Tangisan dapat memadamkan api Neraka "Rasulullah saw bersabda :Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan terkotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan dirahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka."


Air mata taubat Nabi Adam a.s.Beliau menangis selama 300 tahun tanpa mendongak ke langit tersangat takut dan hibanya terhadap dosa yang telah ia lakukan.Dia bersujud di atas gunung dan air matanya mengalir di jurang Serandip. Dari air matanya itulah Allah telah menumbuhkan pohon kayu manis dan pohon bunga cengkih.Beberapa ekor burung telah meminum akan air mata Adam lalu berkata, "Manis sungguh air ini." Nabi Adam terdengar lalu menyangka burung itu mempersendakannya lalu ia memperhebatkan tangisannya. Lalu Allah mendengar dan menerima taubat Adam dan mewahyukan, "Hai Adam sesungguhnya belum aku pernah menciptakan air lebih lazat daripada air mata taubat mu!." Air mata yang tiada di tuntut.


Janganlah menangis kalau tak tercapai cita-cita bukankah Tuhan yang telah menentukannya.


Janganlah menangis menonton filem hindustan itukan cuma lakonan.


Janganlah menangis kerana cinta tak berbalas mungkin dia bukanlah jodoh yang telah Tuhan tetapkan.


Janganlah menangis jika gagal dalam peperiksaan mungkin kita kurang membuat persediaan.


Jangan menangis kalau wang kita hilang di jalanan sebab mungkin kita kurang bersedekah buat amalan.


Janganlah menangis kalau tidak di naikkan pangkat yakin lah, rezki itu adalah pemberian Tuhan.


Oleh itu??..


Simpanlah air mata.Air mata tangisan itu semua buat bekalan untuk menginsafi di atas segala kecuaian yang telah melanda diri, segala dosa-dosa yang berupa bintik2 hitam yang telah mengkelamkan hati hingga sukar untuk menerima hidayah dari Allah swt. Seru lah airmata itu dari persembunyiannya dibalik kelopak mata agar ia menitis membasahi dan mencuci hati agar ia putih kembali dan juga semoga ia dapat melebur dosa2 dan moga-moga akan mendapat ampunanNya jua.


Junjungan Mulia bersabda "Ada 2 biji mata yang tak tersentuh api neraka, mata yang menangis di waktu malam hari kerana takut kepada Allah swt dan 2 biji mata yang menjaga pasukan fisabillah di waktu malam."


Walallahualam..^_^

Monday, June 8, 2009

Selingan 14...

Apa Yang Dicari Dulu

Tiga orang perempuan dalam perjalanan menggunakan kapal terbang. Setengah jam setelah di udara, pilot mengumumkan adanya gangguan dan para penumpang diminta bersiap sedia kerana pesawat akan mendarat cemas.

Perempuan pertama segera memakai semua perhiasannya, mulai dari rantai, gelang dan cincin. Dengan pandangan tak mengerti kedua perempuan yang lainnya bertanya apa maksud dari tindakannya tersebut. "Dengan memakai semua perhiasan ini semua orang akan tahu aku seorang wanita kaya. Jadi mereka akan menolongku lebih dulu," jawabnya. Perempuan kedua segera membuka blaus dan branya.

Ketika yang lain bertanya, ia menjawab, "Ketika penyelamat datang, mereka akan melihat betapa seksinya dadaku dan aku akan ditolong lebih dulu." Perempuan ketiga yang kebetulan berkulit sangat hitam melepaskan celana luar dan dalamnya. Kemudian ia berkata, "Biasanya mereka akan mencari kotak hitam lebih dulu."

:D

Coretan Kehidupan...

Tidak sesiapa pun mahu kesedihan itu datang ditemani kesugulan dalam hidup.

Kehidupan ini tidak semudah seperti yang disangka adakalanya kita terjatuh kecewa, kadangkala kita bahagia seperti indahnya pelangi di langit menyinari kita.

Tahun ini,diri aku mencecah 22 tahun.

Entah berapa kali aku jatuh dan aku gagah untuk bangun semula.

Mengorak langkah penuh berhati-hati supaya tidak tergelincir semula.

Sesiapa saja mahu kejayaan dan kebahagiaan itu dikekalkan tapi kita tidak mampu untuk mengekalkannya.

Kita manusia, hari ini di bawah, esok di atas, hidup umpama roda.

Hari ini kita gembira tanpa kita sedari, esoknya kita menangis pada waktu itu baru kita sedar.

Bila difikirkan kembali betapa bodohnya manusia itu gagal kerana terperangkap dalam permainan cinta.

Tapi cinta itu tidak boleh dipisahkan dari kehidupan kita jika kita sudah laluinya.

Pemikiran itu bermula dari akal, kasih sayang itu bermula dari hati selepas itu tumbuh perasaan cinta tetapi apabila hati sudah berpaling tadah, rindu menjadi benci, sayang menjadi menyampah, gurauan menjadi marah.

Betapa penting HATI dalam cinta itu.

Inilah kita yang asyik bermain dalam cinta, terlalu bergembira sehingga kita lupa yang kita ada Maha Pengasih, bila tersungkur baru merangkak mencariNya.

Kita semua tahu sejarah tidak pernah menipu kita tapi mengapa kita lupa, lalai untuk mengambil pengalaman sejarah itu sendiri.

Semuanya jika dikuasai nafsu.

Jangan biarkan nafsu itu menguasai diri.

Pengalaman hidup itu penting jangan dibiarkan ia berulang jka tidak mahu terluka parah seperti kisah silam lalu.

Inilah realiti kronologi kehidupan kita...

Sunday, June 7, 2009

Malaysia oh Malaysia...



Baru-baru ini kita digemparkan pelbagai runtuhan yg telah berlaku di Malaysia...dan paling menggemparkan adalah runtuhan bumbung Stadium Sultan Mizan yg baru setahun siap dibina..adalah mengejutkan bg stadium yg nilainya ratusan juta ringgit begitu rapuh tidak setanding dengan nilai yg dilaburkan..


Penulis tidak mahu menfokuskan kpd nilai yg dilaburkan..tetapi penulis ingin tekan disini adalah sikap pihak berkuasa tempatan (PBT) ataupun pihak yg berkaitan seperti JKR...sikap yg dimaksudkan adalah sikap tunggu dan lihat ataupun hanya pandai berkata tp tiada tindakan diambil...difahamkan bumbung stadium telah menunjukkan keretakan sblm tragedi ini berlaku..laporan telah dibuat kepada pihak berkenaan tetapi tiada tindakan yg dilakukan...inilah yg dikatakan "sudah terhantuk barulah tergadah"...sikap sebegini barangkali kita boleh dapati didalam diri setiap warganegara Malaysia...pembaca nilai la sendiri dengan pelbagai kes-kes yg berlaku...apabila perkara buruk terjadi barulah tindakan akan dibuat..Malaysia mempunyai fasilliti kelas pertama tetapi pemikiran rakyatnya masih kelas ketiga..mendukacitakan bg penulis melihat keaadan sebegini..


Oleh itu penulis berharap semua pihak tidak kira la sesiapa pun asalkan mereka mengaku sbg warganegara Malaysia segera berubah untuk menjadi yg terbaik..perkara-perkara yg tidak diingini akan dpt dielakkan jika sikap dpt berubah dan ikhlas melakukan sesuatu perkara...dengan itu Malaysia mampu menjadi negara yg maju dan harmoni..sama-sama kita perbaiki diri..insyaAllah..

Thursday, June 4, 2009

Minta Pandangan Dari Pembaca..


Salam,

Di sini penulis ingin mengutarakan situasi dan penulis mengharapkan pandangan dari pembaca yg budiman..Situasi ini melibat 2 org iaitu lelaki A dan perempuan B..diringkaskan ceritanya pihak lelaki A ini telah jatuh hati kepada si perempuan B itu td..tetapi agak mendukacitakan perempuan B tersebut telah menjumpai lelaki lain yg telah bertakhta di hatinya...

Adakah lelaki A patut mengundur diri dengan rela hati setelah diberitahu oleh perempuan B bahawa die mempunyai kekasih hati yg lain?ataupun lelaki A ini sepatutnya tidak berputus asa dan terus memperjuangkan cintanya?hmm..apa pandangan saudara dan saudari?

Bg penulis..adalah lbh baik lelaki A itu mengundurkan diri kerana perempuan B itu tidak mempunyai hati terhadap lelaki A...apa gunanya jika teruskan usaha jika tiada satu harapan yg diberikan oleh perempuan B itu td...lelaki A lebih baik mengalah kerana persahabatan boleh lg terjalin...jikalau lelaki A masih menyayangi dia boleh menjaga perempuan B itu td dlm ikatan persahabatan..itu lbh baik bg pandangan penulis...segala perkara yg berlaku terdapat pelbagai hikmah disebaliknya...

Apa pula pandangan para pembaca?diharap dapat dikongsikan bersama dengan penulis yg masih cetek lagi ilmunya nk dibandingkan buih-buih di lautan..

walallahualam..^_^

Apakah Cinta Itu Wahai Tuan?..


Cinta

Ia yang ingin dilihat

Ia yang ingin dinampak

Ia yang ingin didengar

Ia yang ingin di taat

Ia yang dimaksud keredhaan

Ia yang dituntut yang Maha Esa dan ia yang segala-galanya

Jika engkau tidak dapat tenggelam dalam lautan cinta di atas (merasainya), memadailah engkau mengetahui cinta pada zat yang Esa yang Maha Mulia dan Suci kerana itu adalah lebih baik bagi dirimu.


Bukankah hidup di dunia ini penderitaan? Bagi orang yang beriman, yang dilekati hatinya kalimah Tuhan. Hidup ini biarlah dugaan datang bertimpa-timpa tiada penghujungya, namun semangatnya tidak pudar, jiwanya kuat meneruskan kehidupan, kerana baginya apalah sangat ujian dan cabaran yang mendatang, semuanya itu adalah nikmat baginya untuk terus ia bersyukur. Ia telah faham di tempat persinggahan yang sebentar itu ia tidak akan berlama-lama. Biar hati terhimpit, remuk redam, menanggung kekejaman dunia yang berlalu di hadapannya. Terkadang disapa keburukan teman, disentuh fitnah, terkadang terbakar juga jiwa kerdil dengan anasir-anasir jahat yang silih berganti datang tidak henti-henti.


Cinta... alangkah kalimah inilah yang selalu bermain di bibir ketika muda. Antara hubungan dengan manusia ia sebenarnya memberikan kekuatan dalam hidup, semangat akan mekar, jiwa akan teguh kerana cinta memberi dokongan dalam hidup, Ia sentiasa memberikan hari-hari baru. Tanpa cinta dan kasih sayang tumbuhlah pohon kebencian merosakkan setiap inci kehidupan manusia. Terbit permusuhan, sifat-sifat mazmumah, bukan senang mencari perdamaian bila hembusan syaitan sudah mula menjadi kuat meniup di dalam hati.


Teman.. memang sebenarnya manusia perlukan teman di dalam hidup, teman suka duka. Dengan kasih sayang dan cinta untuk menuju kepada Tuhan sepatutnya ia menyuburkan sifat dan akhlak mulia. Semakin bersungguh untuk melakukan kebajikan sebab ia diteguhkan dengan kata-kata nasihat. Semuanya ini hanya boleh didapati dengan cinta dan kasih sayang sesama mukmin yang tidak ingin melihat saudaranya tenggelam terus dalam ombak buas dunia. Sayangnya.. kerana cinta juga manusia tersungkur, malah ada yang tertewas di dalam jihad dakwah. Jiwannya melemah, semakin hari ia jauh dari Allah, jika dahulu zikirlah yang selalu terdetik di hati, jika dahulu dialah yang selalu mengungkap kalimah yang hak, jika dahulu dialah orang yang pertama-tamanya maju ke hadapan untuk membuat kebaikan.


Kini ia mengasingkan diri kerana cinta, kini hatinya telah disibukkan dengan sesuatu yang lebih penting katanya. Ia meninggalkan rakan-rakan yang baik, melepas diri dari kawan-kawan yang perlukan pertolongannya.


Tiba suatu hari, ia datang membawa sekujur tubuh yang lesu longlai. Air matanya bergenang, meleleh di pipi sambil mata sayu untuk datang kembali semula kepada rakan-rakan karib….ia menceritakan nasibnya yang malang. Cinta yang dahulu dikata suci, yang dahulunya mekar telah ditolak mentah, jiwanya telah terkorban kerana cinta nafsu. Ia ingin kembali semula mohon diubati hatinya.Mujur umur dan nafasnya masih ada, maka ia dipimpin dan dibantu kawan-kawan yang dahulunya telah ditinggalkan.


Di sini semangatnya kembali hadir setelah mengenal di mana keutamaan cinta. Kini semakin hebat pergantungannya kepada Allah, kerap benarlah ia menangisi di hadapan Allah akan kesilapan yang telah lalu. Menyesali jalan hidup sendiri kerana tiap detik dahulunya tidak digunakan sebaiknya. Ia benar-benar merasakan dirinya telah rugi dan kini ia ingin memperbaiki dirinya. Cintanya kini hanya satu diletakkan paling atas, hanya untuk Tuhan dan kedua kepada RasulNya. Kepada makhluk lain diubah hanya terbatas kepada kasih sayang.


Apakah cinta itu wahai tuan? Teman? Sahabat? Kawan? Rakan?kadang ia dijawab dengan senyuman dan perkataan yang lancar (faham benarlah ia apa maksud cinta), atau terkadang hanya dengan keluhan berat, terkadang dijawab dengan berpaling, lama ia berfikir dan diam sahaja menjadi jawapan. Dan mungkin juga ia terjawab dengan air jernih yang mengalir perlahan dari kolam mata menunjukkan betapa beratnya kalimah cinta yang ditanggungnya itu....


Cinta itu tuan, adalah bicara hati tulus yang tergambar pada akhlak dan kelakuan untuk sama-sama dikongsi. Cinta tidak kenal sempadan, jarak, keturunan, warna kulit, cantik atau hodohnya, kaya atau miskinnya, sempurna atau cacatnya, sipandai dengan sibodoh. Bukan ia pemilik individu, bukan pula hanya untuk dua hati.


Cinta itu membawa kemuliaan budi, cinta pada saudaranya yang seIslam. Bila cinta suci kerana Allah, walau dari jauh akan terdengar juga bisikannya. Cinta pada kebenaran, cinta pada kebaikan, cinta pada ilmu, cinta pada jihad,. Lihatlah keluasan cinta itu dan pastinya cinta yang paling hebat adalah dengan Rabbul ’Alaminn... dan diri ini juga tertanya siapa pula yang benar-benar ikhlas menyintai Allah dan RasulNya....




*jz sharing* ^_^

Wednesday, June 3, 2009

Selingan 13...

KISAH SEORANG DOKTOR MUDA..

Seorang lelaki yang kebetulan seorang doktor muda, merasa tidak selesa dengan apa yang telah berlaku.

Ia pulang ke rumah dengan wajah muram. Setibanya di rumah, ia merebahkan diri di katil dan fikirannya mula melayang.

Lalu ia mendengar suara dalam kepalanya berkata,

"Sudahlah, tidak usah difikirkan. Skandal doktor membuat hubungan intim dengan pesakit terjadi di mana-mana. Jadi kamu tidak perlu merasa bimbang.

"Doktor tersebut cuba untuk setuju, tapi apa yang telah terjadi pagi itu terbayang kembali dan perasaan tidak selesa muncul lagi.

Ia membalikkan badan dan mendengar lagi suara dalam kepalanya,

"Tak perlu bimbang,orang sudah mula biasa dengan skandal hubungan seksual antara doktor dan pesakitnya.

"Lelaki itu mulai tenang dan perasaannya beransur-ansur pulih...

Tiba-tiba suara lain dalam kepalanya berkata,

"Tapi masalahnya kamu kan doktor haiwan..."

=P

Istimewanya Orang Bercinta Dan Dicintai..





Bertepuk sebelah tangan sahaja tidak akan berbunyi.
Bercinta dengan yang tidak mencintai, akan menyebabkan seseorang itu kecewa dan merana.
Itulah lumrahnya apabila bercinta dengan manusia.
Sebaliknya bercinta dengan Allah,Tuhan yang Maha Pencinta atau 'Al Waduud' itu,
cinta kita pasti akan berbalas.
Bahkan ia diberi penghargaan dan disambut dengan baik.

Cinta Allah yang Maha Pencinta tidak memilih siapa, rupa, gaya dan bagaimana keadaannya.
CintaNya boleh direbut oleh sesiapa sahaja, asalkan rajin berusaha untuknya.
Cinta yang tidak pernah luput walau sesaat malahan terus berkekalan.
Berbeza dengan manusia yang hanya cinta pada yang disukai dan diminati.
Cintanya pula bermusim dan tidak kekal.
Sewaktu disenangi dicintai, bila jemu atau benci tidak lagi dicintai malah ditinggalkan.

Cinta manusia juga terhad dan ada kepentingan.
Isteri cintakan suami kerana suami tempatnya bergantung.
Ibu mencintai anak kerana anak itulah penghiburnya di kala sunyi.
kawan menyayangi kawan kerana dapat berkongsi merasai senang dan susahnya hidup. Pengikut sayangkan ketua kerana ketua menjadi penaungnya.

Namun Allah yang Maha Pencipta mencintai hamba-hambanya
tanpa ada kepentingan apa-apa.
Allah hanya melebihkan kecintaanNya kepada orang-orang yang mencintaiNya,
sebagai ganjaran buat hambaNya itu.
Allah akan murka kepada orang yang mengingkariNya, yang sombong dan memang tidak mahu langsung mencintaiNya.

Cinta Seindah Yang Diucap.
Semua orang boleh mengaku dan berikrar bahawa dia mencintai Allah.
Tapi tindak-tanduknya dapat mencerminkan apakah dia benar-benar mencintaiNya.
Dan Allah sendiri lebih tahu siapakah diantara hamba-hambanya yang benar-benar mencintaiNya.
Orang yang benar-benar mencintai Allah sanggup berbuat apa sahaja keranaNya.
Kalau terhadap orang yang dikasihi, suami dan lain-lain diberikan perhatian dan tumpuan, sanggup berkorban apa sahaja, pastilah terhadap Allah lebih-lebih lagi.
Malah sanggup pula bersusah payah bangun malam untuk bertemu dan bercakap-cakap dengan kecintaannya.
Sedang orang lain seronok bergaul bebas dengan kekasih hati, dia bermujahadah (melawan kehendak nafsu) menolak ajakan kekasihnya kerana mengutamakan larangan Allah SWT yang kasihNya lebih utama.

Tanda Cinta.
Tanda seseorang itu mencintai Allah ialah dia beriman kepada Allah,
bertaqwa, berkorban untukNya dengan melakukan kebajikan, sabar, bertaubat,membantu kerja-kerja menegakkan agama melakukan ibadah yang fardhu dan rajin mengerjakan ibadah-ibadah sunat.
Dia berkasih sayang dengan sesama manusia dan saling bersilaturrahim kerana Allah, dengan menjaga batas-batasnya,
saling beri-memberi kerana Allah demi keredhaanNya.
Tidak kerana yang lain.Allah melimpahkan kecintaanNya dan menempatkan orang-orang yang dicintaiNya itu pada kedudukan yang tinggi dan mulia di Akhirat.

Allah isytiharkan cintaNya di dalam Al-Quran kepada orang yang sungguh-sungguh beribadah berbuat kebaikan dan berakhlak mulia. Diantaranya Allah berfirman:

"Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang sabar." ( Surah: Ali Imran,Ayat:146.)

"Dan Allah mencintai orang-orang yang berbuat kebajikan." ( Surah Ali-Imran,Ayat: 134 )

"Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan mencintai orang-orang yang mensucikan diri." ( Surah: Al-Baqarah. Ayat: 222 )

Untungnya Orang Bercinta.
Beruntunglah orang yang bercinta dengan Allah kerana mendapat perhatian,cinta dan kasih sayangNya.
Istimewanya orang yang bercinta dengan Allah dan mendapat balasan cintaNya,
seluruh isi langit dan bumi akan turut mencintainya.
dia menjadi kekasih Allah manakala orang yang mencintainya turut mendapat kecintaan daripada Allah pula.
Orang yang mendapat kecintaan Allah hidup bahagia dan tenang ketika di dunia lagi.
Di Akhirat Allah akan berikan kebahagian yang abadi.
Begitulah istimewanya orang yang bercinta dengan Tuhan yang Maha Pencinta itu.
Kita pasti tidak mahu gagal dalam bercinta. Agar cinta kita berbalas, bercintalah denganNya,Tuhan yang Maha Pencinta itu dengan curahan cinta agung.
Pasti akan mendapat balasan cinta yang istimewa dariNya. Usahkan di Akhirat, di dunia lagi, terasa di hati balasan cintaNya.

Cintailah sesuatu itu sekadar saja.
Berkemungkinan ia akan menjadi kebencianmu pada suatu seketika
Bencilah yang engkau benci itu sekadar saja..
Berkemungkinan ia akan menjadi kecintaanmu pada suatu ketika.

walallahualam..^_^

Tuesday, June 2, 2009

Cuti...

Salam,

Selepas 2 minggu penulis sibuk menghadapi peperiksaan akhirnya penulis dpt berehat dirumah...cuti yg diberikan pun cuma 2 minggu bermula pada 1-14/06/09...pelbagai cabaran, dugaan dan rintangan yg penulis hadapi sebelum bermulanya musim percutian...penulis anggap segala apa yg berlaku adalah dugaan dr Allah yg diberikan kepada penulis yg semakin lalai mengingati Yang Maha Pencipta...penulis berharap dpt berehat sepuas-puasnya pd cuti kali ini dan insyaAllah bermuhasabah diri utk memperbaiki kehidupan sbg seorg hamba Allah di dunia ini..inysaAllah penulis akan sentiasa mengupdate blog ini dr semasa ke semasa...selamat bercuti..^_^

Monday, May 25, 2009

Selingan 12...

MURID NAKAL

Seorang guru perempuan bertanya soalan pada muridnya yang bernama Amin. "Amin, 5 ekor burung di atas pokok dan seekor ditembak oleh pemburu, berapa ekorkah yang tinggal?". Amin menjawab "Tidak ada yang tinggal cikgu".

"Jawapan sebenarnya ialah 4, tapi saya suka cara kamu berfikir" balas guru tersebut.

Amin kemudian berkata "Boleh saya tanya cikgu pulak?". Cikgu tadi mengangguk setuju.

"Tiga orang wanita makan aiskrim, wanita pertama menjilat bahagian atas aiskrim manakala wanita kedua memegang bahagian krimnya dan menjilat kon aiskrim terlebih dahulu dan wanita ketiga hanya memandang pada aiskrim tersebut. Wanita manakah yang telah berkahwin?"

Gurunya dengan teragak-agak menjawab "Wanita kedua!".

"Jawapan sebenarnya ialah wanita yang memakai cincin perkahwinan. Tapi saya suka cara cikgu berfikir" balas Amin dengan selamba.

Sunday, May 24, 2009

SASER kepada KTM?

Penulis difahamkan Sekolah Menengah Sains Seremban (SASER) akan ditukarkan nama kepada Kolej Tunku Mukhriz...sebagai bekas pelajar, penulis berasa agak sedih jika ini akan berlaku...kenapa SASER dipilih utk ditukarkan namanya?mungkin kerana prestasi kecemerlangan yg sentiasa konsisten menjadikan ia dipilih utk ditukar nama?

Jika Jabatan Pelajaran Negeri mahu menamakan sekolah bersempena dengan nama Yang di-Pertuan Besar yg bru tiada slhnya ia patut diberikan kepada sekolah yg bru ditubuhkan ataupun membina sekolah yg bru...biarlah SASER sbg SASER....penulis membantah cadangan penukaran nama ini..

"ONCE SASERIAN ALWAYS SASERIAN"

^_^

Friday, May 22, 2009

Mengapa Mesti Berbohong....?

Mengapa berbohong?

Ramai di kalangan kita suka berbicara tentang pembohongan...ada yang mengkategorikan pembohongan sebagai satu keperluan, lantas menamakannya sebagai tipu sunat...pada mereka, pembohongan ini dibenarkan jika mereka ingin menutup kekurangan atau menyembunyikan rahsia demi menjaga hati insan-insan yang lain. Biar apa pun alasannya, matlamat itu tidak sesekali menghalalkan cara yang mereka gunakan. Biarpun kecil, pembohongan tetap satu jenayah tetap bergelar satu pengkhianatan ke atas prinsip kemanusiaan...jujurlah biarpun ianya pahit untuk berbuat demikian..


Penipuan atau pembohongan adalah satu perbuatan untuk mewajarkan tindakan yang tidak direstui...menutup rahsia dan kekurangan peribadi merupakan alasan yang paling dominan digunakan untuk tidak berlaku jujur...seorang lelaki misalnya, menipu tentang kerjaya dan peribadinya semata-mata untuk memikat seorang gadis dan seorang gadis pula menipu untuk menyembunyikan kekurangan yang ada pada dirinya...sebuah cerita rekaan dicipta untuk memulakan sebuah penipuan yang kecil hanya dengan tujuan menyembunyikan rahsia dan kekurangan...tanpa disedari, satu penipuan itu sentiasa memerlukan penipuan demi penipuan yang lain agar rahsia tidak akan sesekali terbongkar dan akhirnya, hidup mereka ini akan dipenuhi dengan ketidakjujuran semata-mata, hingga akhirnya mereka menipu diri mereka sendiri.

Pembohongan hanya akan mengotorkan hati...biarpun dengan niat yang baik, Islam tetap mengharamkannya dalam kehidupan...malah, hukum menetapkan, menipu sebagai salah satu perbuatan orang-orang yang munafik...dalam ajaran Islam, sekali menipu bererti kita menjejakkan selangkah tapak untuk mendekatkan kita dengan neraka...dan Baginda Rasullullah s.a.w pernah bersabda, berbohong akan mengurangkan rezeki..

Tidak akan ada salahnya jika kita berkata benar...kebenaran adalah asas kepada sebuah kejujuran...seandainya pembohongan atau penipuan mampu tersimpan selamanya, mungkin kita akan terselamat...namun, seandainya penipuan terbongkar, bukankah kredibiliti kita sendiri yang akan dipertikaikan? Kejujuran mampu membuat orang lain meletakkan kepercayaan kepada kita...namun apabila sekali kepercayaan itu dikhianati, mampukah kita merebut kepercayaan itu buat kali kedua? Seandainya mampu sekalipun, pasti kepercayaan kali kedua itu akan disertai dengan syak dan ragu...mahukah kita hidup dalam syak wasangka sepanjang masa? Mahukah kita hidup dalam keadaan orang lain sukar mempercayai apa yang kita katakan? Bukankah terbukti di sini, kejujuran adalah asas kebahagiaan dan ketenangan jiwa?

Kejujuran mampu membuat manusia terhindar daripada melakukan kejahatan...sebagai contoh suatu ketika dahulu, ada seorang pemuda yang ingin menghapuskan sikapnya yang suka berjudi dan minum arak...pemuda tersebut telah datang kepada Rasulullah s.a.w. Baginda kemudiannya hanya meminta pemuda itu berlaku jujur...setiap Jumaat, pemuda itu menghadap Rasulullah s.a.w untuk melaporkan apa yang dibuatnya sepanjang minggu tanpa menipu. Akibat malu menceritakan dengan jujur kepada Rasulullah tentang perbuatannya yang suka berjudi dan minum arak itu, akhirnya pemuda itu berjaya meninggalkan tabiat-tabiat buruk tersebut, lalu berubah menjadi seorang pemuda yang baik laku hanya kerana ingin berlaku jujur...

Kejujuran benteng kasih sayang

Di mana-mana di dunia ini, kasih sayang adalah nadi kehidupan...kasih sayang yang teguh adalah kasih sayang yang terbina di atas landasan kejujuran dan keikhlasan...bahagialah hidup insan yang mampu mempertahankan kebahagiaan dan kasih sayangnya dengan kejujuran...ingatlah, penipuan takkan selamanya mampu kita selindungkan...satu masa, ia akan terbongkar juga dan di saat itu, kasih sayang yang terbina di antara si penipu dengan mangsanya pasti akan berkubur menjadi sejarah...syak wasangka akan mula sentiasa membelenggu hati..berlaku jujurlah pada semua insan di sekeliling kita...berlaku jujurlah pada diri sendiri...semoga kasih sayang dan kebahagiaan yang terbina, kekal menjadi milik kita hingga ke akhir nanti...insyaAllah..

*together we learn*..^_^




Masa Lampau...


Kita selalunya mendengar kebanyakan org berkata "past is past"..iaitu perkara yg lepas tu baik kita lupakan saja dan kita seharusnya pandang kehadapan...penulis tertarik untuk mengutarakan pandangan mengenai perkara ini...

Sudah menjadi lumrah kehidupan setiap perkara mesti ade mase lampau ataupun sejarahnya tersendiri tidak kira la samada ia mengenai kehidupan seseorg ataupun perkembangan tamadun..penulis berasa agak tidak berapa gemar jika ada di kalangan kita yg berkata perkara yg lepas kita harus lupakan dan mulakan hidup yg baru..bg penulis kita sepatutnya berkata perkara yg lepas dijadikan pengajaran dan mulakan kehidupan yg bru dengan memperbaiki mutu kehidupan dengan pengalaman yg lalu...

Jika kita boleh berfikiran begini tentu kita akan menjadi lebih matang dan sentiasa dpt memperbaiki diri melalu kehidupan yg pnuh cabaran ini...kita tidak akan mengulangi kesilapan di masa hadapan kerana melihat kembali kehidupan masa lampau yg kita telah lalui...contohnya kita boleh lihat seperti yg kita tahu dulu semasa Asia mengalami kegawatan ekonomi yg teruk pada tahun 1997 Malaysia telah menggunakan acuan sendiri untuk mengatasinya..pada masa itu Malaysia dikritik hebat oleh pemimpin antarabangsa dan berkata Malaysia menuju kehancuran..tetapi dengan kebijakasanaan pemimpin kita pada masa itu beliau dapat menutup terus mulut para pengkritik malah mereka 'menjilat semula ludah mereka sendiri' seperti isu Amerika Syarikat yg sedang mengalami kelembapan ekonomi yg dahulunya lantang mengkritik Malaysia akhirnya mereka belajar dari pengalaman Malaysia yg lalu dengan memberi bantuan kepada syarikat-syarikat besar yg hampir muflis...

Seperti kita yg sentiasa menghadapi pelbagai cabaran yg baru untuk meneruskan kehidupan yg lbh berguna perkara yg lepas kita tidak sepatutnya kita melupakan terus kerana ia dapat menghalang kita melakukan kesilapan yg sama lagi...kita juga boleh belajar dari pengalaman-pengalaman lalu yg di alami rakan-rakan kita supaya boleh dijadikan rujukan dan panduan sekiranya kita tidak mengalaminya..bg penulis perkara lampaulah yg memberikan kita kekuatan utk memperbaiki diri kita pada masa sekarang dan seterusnya..

semoga kita bersama-sama beroleh manfaat yg berguna dari penulisan dari penulis ini..

*just sharing* ^_^


Thursday, May 21, 2009

Selingan 11...


Dua pelajar Kolej Perubatan bersiar-siar kat bandar. Mereka terserempak dengan seorang tua jalan terkangkang-kangkang.

Pelajar A kata "Orang tua tu tentu mengidap Sindrom Petry" Pelajar B pulak kata " Tak lah, dia mengidap Sindrom Zovitzki" Mereka hampir bergaduh pasal hal ni. Akhirnya pelajar A kata "Apa kata kita tanya je orang tua tu?" Pelajar B pun setuju. Mereka pun menghampiri orang tua itu.

Pelajar A: Kami tengok pak cik jalan terkangkang, boleh kami tahu pak cik mengidap penyakit apa?

Orang Tua: Kamu fikir aku ada penyakit apa?

Pelajar A: Saya fikir pak cik mengidap sindrom petry.

Orang Tua: Emm... bukan.

Pelajar B: Kalau macam tu, pak cik mesti mengidap sindrom Zovitzki.

Orang Tua: ...pun bukan.

Pelajar A: Habis tu?

Orang Tua: Emm, sebenarnya aku nak kentut tadi... tapi terberak pulak dalam seluar... sebab tu la aku jalan terkangkang...

Tenaga Nuklear Menjana Elektrik di Malaysia...

Penulis tertarik dengan cadangan kerajaan yang hendak membangunkan tenaga nuklear sebagai sumber alternatif kepada minyak untuk menjana tenaga elektrik dan seterusnya dapat memacukan pembangunan negara yang pesat membangun...penulis disini mahu kita sama-sama memahami bagaimana penggunaan tenaga nuklear ini dapat dibangunkan di Malaysia..

Penghasilan Tenaga Nuklear

Penghasilan tenaga nuklear dari bahan radioaktif dijalankan dalam reaktor nuklear...bahan radioaktif dibedil(tembak) dengan menggunakan alat khas yang mengeluarkan neutron...neutron yang terkena bahan radioaktif akan memecahkan nukleusnya untuk menghasilkan bahan radioaktif yang baru...dalam proses ini tenaga yang sangat kuat terhasil...tenaga ini dinamakan sebagai TENAGA NUKLEAR...proses penghasilan tenaga ini adalah proses yang terkawal supaya tidak ada letupan berlaku...proses ini ialah 'TINDAKBALAS BERANTAI'...tenaga nuklear yang terhasil boleh digunakan untuk memanaskan air...stim yang terhasil digunakan untuk menggerakkan turbin penjana elektrik...


Di Malaysia Agensi Nuklear Malaysia yang terletak di Bangi dipertanggungjawab sebagai pusat penyelidikan dan membangunkan tenaga nuklear..

Kos Efektif

Modal permulaan untuk membangunkan loji tenaga hidro dengan loji tenaga nuklear adalah sama, tetapi dalam jangka masa panjang kos operasi loji tenaga nuklear adalah lebih murah kerana ia boleh menjimatkan kos operasi sebanyak 25 peratus, selain kos penyenggaraannya yang juga rendah.

Mengapa Beralih Kepada Tenaga Nuklear

Teknologi nuklear dilihat sebagai salah satu sumber tenaga alternatif yang boleh diteroka bagi mengelakkan negara terlalu bergantungan kepada minyak dan gas...adalah tidak bijak membakar semua hasil minyak dan gas yang kita miliki untuk tujuan menjana tenaga elektrik, sedangkan komoditi itu boleh digunakan bagi menghasilkan produk-produk nilai ditambah yang boleh memberi keuntungan yang lebih besar kepada negara...walaupun terdapat beberapa sumber tenaga alternatif seperti biodiesel, biogas, tenaga solar, tenaga angin, bioalkohol, arang batu dan hidro, tetapi tenaga nuklear dilihat sebagai alternatif terbaik bagi negara kerana ia lebih murah dan mesra alam..sekiranya kita menggunakan tenaga nuklear pada masa depan, kita boleh juga menghasilkan tenaga hidrogen untuk kegunaan sektor pengangkutan..

Lokasi

Tapak loji tenaga nuklear perlu berdekatan dengan sumber air khasnya air laut bagi proses sistem penyejukan..

Kesan Kepada Alam Sekitar

Kelebihan tenaga nuklear kerana ia tidak membabitkan isu pelepasan gas dari rumah hijau.

Bahan Mentah

Menurut kajian sesebuah loji jana kuasa nuklear yang berkeupayaan menghasilkan 1,000 Megawatt elektrik untuk beroperasi dalam masa setahun hanya memerlukan 30 tan metrik uranium.

Bagi kapasiti yang sama untuk loji arang batu pula sebanyak dua juta tan metrik arang batu diperlukan, manakala bagi loji yang menggunakan minyak pula terpaksa memerlukan 1.96 bilion gelen minyak.

Bagi kapasiti yang sama juga dalam tempoh setahun untuk loji tenaga suria, sebanyak 100 kilometer persegi panel photovoltaic diperlukan, untuk loji tenaga angin pula memerlukan 3,000 turbin angin.

Loji tenaga biomass berasaskan kayu pula memerlukan 30,000 kilometer kawasan tanaman pokok bagi menghasilkan biomass, loji tenaga bioalkohol berasaskan jagung pula memerlukan 16,100 kilometer persegi kawasan tanaman jagung bagi menghasilkan bioalkohol, manakala loji tenaga biogas berasaskan najis ayam pula memerlukan 800 juta ekor ayam bagi menghasilkan biogass

Bagi penulis penggunaan tenaga nuklear perlu dibangunkan di Malaysia supaya dapat terus membangun dengan pesat lagi di masa hadapan...harap kerajaan dapat membangkitkan isu ini dari semasa ke semasa supaya ia tidak hanya sebagai omongan kosong...tetapi penulis difahamkan kerajaan bercadang mahu membangunkan tenaga nuklear ini pada 2023..diharap para pembaca dapat menilainya sendiri...^_^

Update..

Salam kepada semua pembaca,

Tentu pembaca tertanya-tanya ke mana perginya penulis setelah kian lama tidak menyumbang dan berkongsi pandangan dan pendapat di halaman ini...penulis agak sibuk dengan hal dunia sebagai seorang pelajar...bagaimanapun penulis telah kembali mengupdate blog...penulis berharap dapat terus menyumbang sesuatu di halaman ini untuk kebaikan kita bersama...penulis akan cuba sentiasa mengupdate blog dari semasa ke semasa walaupun sekarang penulis sibuk dengan exam...harap pembaca mendoakan kejayaan penulis dalam exam kali ni dan penulis dapat terus memberi bergiat aktif dalam penulisan ini...wallahualam..^_^

Kuasa Wanita..

* Kehebatan perempuan dalam pujuk rayu tidak dapat disangkal lagi. Tidak ada perempuan yang tidak mahir dalam seni ini. Kaum lelaki boleh dipujuk dan dirayu untuk melakukan apa sahaja mengikut kehendaknya.
* Beberapa contoh keruntuhan empayar yang dibina oleh lelaki disebabkan daya pujukan wanita :

1. Napoleon Bonarparte dan Josephine.
2. Anthony dan Cleopatra
3. Hitler dan Matahari
4. Samson dan Delila
5. Abu Lahab dan Hendon

* Beberapa contoh wanita yang menjadi kekuatan kepada kepimpinan seorang lelaki sehingga berjaya mengatasi segala ujian dan cabaran tanpa melemahkan semangat juang mereka dalam menegakkan kebenaran dan kekuatan agama :

1. Nabi Muhammad saw dan Siti Khadijah serta isteri-isteri beginda yang lain.
2. Nabi Ayub dan Siti Rahmah.
3. Nabi Ibrahim dan Siti Sarah serta Siti Hajar.
4. dan banyak contoh lagi orang-orang muslim yang lain.

KUASA KEJELITAAN PEREMPUAN

* Hal ini diketahui oleh semua orang. Kejelitaan perempuan boleh menumbangkan ramai lelaki hingga banyak yang terarah melakukan perkara-perkara yang tidak wajar. Sebaliknya kuasa jelita yang ada pada kaum muslimah boleh menimbulkan kecintaan yang tinggi terhadap Allah di mana seorang isteri boleh mempengaruhi suami dalam hal-hal yang diredhai Allah.

KUASA LAYANAN PEREMPUAN

* Kaum lelaki mudah goyah dan alah dengan layanan yang baik, apa lagi dari perempuan yang sangat dikasihi seperti isteri dan ibu. Layanan baik yang disalurkan kepada orang yang berhak menerimanya, bukan sahaja mendatangkan keredhaan Allah tetapi memungkinkan apa yang diminta akan dipenuhi dengan mudah.

KUASA DOA PEREMPUAN

* Doa perempuan lebih makbul dari lelaki kerana sifat penyayangnya lebih kuat dari lelaki. Sebagaimana hadis Rasulullah saw:

"Doa ibu itu lebih cepat makbul." Orang bertanya,Kenapa ya Rasulullah ?" Jawab baginda : "Ibu lebih penyayang dari bapa dan doa dari orang yang penyayang tidak akan sia-sia."

KUASA TAQWA PEREMPUAN

* Ketaqwaan adalah kuasa paling sempurna dan terbaik dalam menangani apa jua masalah. Orang yang paling bertaqwa adalah orang yang paling dikasihi Allah. Allah tidak akan membiarkan orang yang dikasihiNya melainkan dipelihara serta sentiasa dirahmatiNya.

* Kuasa taqwa lebih mudah diperolehi oleh perempuan berbanding lelaki kerana kehalusan budi yang ada pada perempuan adalah merupakan penjara daripada melakukan hal-hal yang mendatangkan dosa. Berbanding lelaki yang sebahagian hidupnya berada di luar rumah serta terdedah kepada pelbagai godaan, cubaan dan ujian.

* Kekuasaan taqwa ini pula oleh kemuliaan yang diberikan oleh Allah swt sehingga setiap lelaki pasti memerlukan perempuan untuk menghirupkan udara ini atau dalam perkataan lain setiap lelaki pasti dilahirkan oleh perempuan kecuali Nabi Adam a.s. Sekuat-kuat lelaki, kuat lagi perempuan kerana lelaki itu sendirinya datang dari perut perempuan yang menghamilkannya dan melahirkannya ke dunia, kemudian melatih, mendidik, memelihara dari kecil hingga dewasa.

* Kemuliaan perempuan akan lebih nyata, jika ditambah dengan ketaatan kepada kaum lelaki yang berhak atasnya sebagaimana maksud hadis Rasulullah saw:

"Perempuan yang taat kepada suaminya, semua burung di udara, ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan : semuanya beristighfar baginya (isteri) selagi mana ia masih taat kepada suaminya dan diredhainya (serta menjaga solat dan puasanya)."

^_^

Sunday, February 22, 2009

Konflik...

kali ni penulis ingin membincangkan topik mengenai konflik...sume pembace penulis dpt rsekan telah mengetahui apa yg dimaksudkan dgn konflik...bg penulis konflik ini terbahagi kpd 2 iaitu konflik dlm diri kita sendri dan konflik dgn org lain...konflik dlm diri slalunya memberi kesan yg mendalam kpd dlm diri seseorg...apabila konflik dlm diri tidak dpt diselesaikan maka ia mungkin akan melibatkan konflik dgn org lain dan seterusnya menambah lagi beban yg telah sedia tertanggung...terdapat pelbagai mslh yg sering dihadapi antaranya:-

-Keliru dengan peranan dan tanggungjawab diri
-Sering merasa diri disalahfahamkan dan dipersalahkan
-Merasa diri dilayan secara tidak adil
-Kesunyian
-Sukar memahami emosi
-Susah membuat keputusan

perkara2 sebegini sering membelenggu diri kita apabila kita dikaitkan dgn konflik...konflik selalunya akan menyebabkan kita tidak dpt menjalani kehidupan seharian dgn tenang dan harmoni...terdapat beberapa cara utk cuba menyelesaikan konflik,antaranya ialah:-

- Kenalpasti punca konflik
-Janganlah menyalahkan orang lain
-Tumpukan perhatian kepada tindakan yang menyebabkan konflik
-Bertenang semasa menerangkan pendapat anda
-Bincangkan bersama cara-cara penyelesaian masalah
-Carilah penyelesaian yang menguntungkan kedua belah pihak jika
melibatkan konflik dgn org lain
-Doa jgn dilupakan supaya dpt memohon petunjuk dan pertolongan
dr Yang Maha Kuasa

apa yg ingin ditekan oleh penulis disini ialah walaupun pelbagai konflik yg kita hadapi,kita harus berfikir secara waras dan sentiasa mengingati bahawa Allah sentiasa disisi kita utk membantu...ini yg dinamakan kehidupan yg penuh dugaan dan cabaran utk kita atasi supaya mendapat keberkatan dr Allah di akhirat kelak..insyaAllah..

Monday, February 16, 2009

Festival Colours of the World...

seperti yg penulis nyatakan sblm ini bahawa penulis menyertai tarian yg akan diadakan di UTP..alhamdulillah persembahan tarian telah selamat dipersembahkan di dewan canselor pd mlm 14 Feb yg lpas..event kt UTP tu agak besar la..disertai 20 ipta dan ipts...mmg agak cuak la ble betapa grandnye event ni...mmg pnuh la satu dewan..huu~..mmg satu pengalaman yg bru la bg penulis selepas menyertai persembahan itu..mcm2 komen penonton yg dpt didengari...ade yg ckp comel...ade yg ckp kesian..ade yg ckp ktorg ni satu2nye universiti yg semua lelakinya gagah perkasa..hahaha..tp ape2 pun mmg lyn la..good experience..ni pun xtau la akan join lg ke x dlm tarian..maybe akan dipikirkn kot...huhuhu..nway bwh ni pic2 yg sempat dirakamkan..enjoy..^_^








Friday, February 13, 2009

Selingan 10...

Bila Besar Nanti..

Seorang guru tadika sedang memupuk rasa percaya diri kepada pelajarnya-pelajarnya. Guru tersebut meminta mereka untuk memperkenalkan diri sekaligus memberitahu tentang cita-cita mereka.

Abu berdiri dan berkata, "Nama saya Abu bin Dolah. Bila besar nanti saya ingin jadi juruterbang, jadi bolehlah saya pergi ke Australia, Eropah, Iraq dan sebagainya".

"Bagus Abu. Terima kasih. Siapa lagi?", tanya cikgu.

Seorang pelajar perempuan yang duduk di tepi berdiri dan berkata, "Nama saya Noni binti Samad. Kalau besar nanti, Noni nak jadi suri rumah tangga dan mempunyai anak-anak yang comel".
"Bagus. Jadi suri rumah tangga merupakan cita-cita yang mulia. Siapa lagi?".

Seman berdiri dan berkata, "Saya Seman bin Leman, bila besar nanti saya bercita-cita untuk membantu Noni mencapai cita-citanya...".

^_^

Menari...

tentu pembaca tertanya2 kenapa title kali ini penulis menulis mengenai menari...so utk pengetahuan semua penulis telah melibatkan diri dlm bidang tarian..jgn terperanjat sudeh..saje nk cube..tgk kebolehan yg ade kn..ni pun jz utk satu persembahan je yg akan diadakan di UTP pd 14 feb ni...tarian yg akan ditampilkan adalah tarian canggung...bleh tahan la gak tarian canggung ni..penulis pun xbape igt step sgt..tp lynkn jela..so penulis agak bz la mggu ni..xdpt nk update blog secara istiqamah..hee~..tp harap semua pembaca setia menanti post2 penulis yg akan dtg yee..sabar itu separuh dr iman..^_^

Wednesday, February 11, 2009

Are women are more complicated than men?

According to researcher, Huntington Willard, of Duke University, there is an actual genetic difference in the complexity of the women's genome and the men's genome. Willard says that the difference is so dramatic, we may have to start saying there are two human genomes, instead of one.

That's because on the 23rd chromosomal pair of the typical human , a female will have two X chromosomes while a male will have only one X chromosome, the other chromosome being a Y chromosome. The Y chromosome holds considerably fewer genes than the X chromosome but it has the important job of coding for maleness. It does this by either coding for maleness directly or by suppressing what's on the X chromosome.

But males do get one X chromosome on that 23rd pair and they, too, have the ability to code for whatever is registered on that X chromosome (at least in as far as those traits are not suppressed by the Y chromosome). In other words, males are not less than human simply because they don't have two X chromosomes ... notwithstanding what some might say to the contrary, especially those of us who lived among brothers during our formative years.

Consequently, at first glance, you might be tempted to suggest that because of the Y chromosome, it is the male who is obviously more varied and it is the male who is more complicated genetically. There would seem to be more variety in having an X and Y chromosome than in having two X chromosomes. But, according to Willard, you'd be wrong.

What Willard points out in the April edition of the journal, "Nature," is that the female is considerably more complicated exactly because she gets TWO X chromosomes in her genetic makeup kit. Each one of those X chromosomes has the same genes on it to code for the same human traits but each of those two genes comes from two different parents and, therein, lies the source of variation. The same gene on the X chromosome from Mom can vary considerably from the corresponding gene on the X chromosome from Dad. If Mom and Dad have two variations of the same gene and we look at all the different genes on the X chromosome and we start factoring in how many different combinatory ways there are in which all these genes can express themselves, we end up with a whole bunch of complication not seen with the single X on the XY chromosomal pair. On the XY pair, the genes on the X have no competition to their expression.

This makes for a much more complicated gene-set of possibilities in a woman than we see in a man, who carries only the X genes his mother passed to him. The woman's genetic makeup kit is more complicated precisely because she has two X chromosomes from two different parents.

It looks like we finally have a scientific basis for saying "women are more complicated than men." That's right ... your gut instinct about this matter was on target all along.

Sunday, February 8, 2009

Did you know?...

-It is not true that the Great Wall of China is the only man-made structure that can be viewed from space - many man-made objects, including the Dutch polders, can be viewed from space.

-Due to earth's gravity it is impossible for mountains to be higher than 15,000 metres.

-Plates carrying the continents migrate over the earth's surface a few centimetres (inches) per year, about the same speed that a fingernail grows.

-The tallest nation in the world is the Watusis of Burundi.

Jealous...

jealous or dlm bhs melayunya adalah cemburu...sifat cemburu ni mmg sudah tertanam ke dlm jiwa setiap insan...sifat cemburu ni kadang2 ada yg membawa kebaikan mahupun ke arah yg akan memporak perandakan diri mahupun org lain...tetapi kita kadang2 tidak mengetahui sifat cemburu ni lbh cenderung ke arah keburukan...

penulis cube merungkaikan kebaikan sifat cemburu ni..dlm bidang pelajaran misalnya kita berasa cemburu melihat rakan kita lebih hebat dr kita..so kita akan berusaha utk mempertingkatkan usaha utk menjadi yg terbaik juga...perkara2 sebegini akan membawa kebaikan kepada diri kita sendiri...

tetapi kita selalunya mengaitkan sifat cemburu ni apabila berkait dengan soal cinta...apabila sifat cemburu ini byk dikaitkan cinta, ia selalunya akan membawa kepada keburukan...pasangan yg bercinta slalunya akan mengalami perasaan cemburu yg sgt kuat dan menebal...apabila perkara ini berlaku mcm2 perkara buruk akan berlaku...spt fitnah-menfitnah, maki hamun, pergaduhan dll...perkara seperti ini dpt dielakkan jika kita dpt mengawal perasaan cemburu itu dan dpt berfikir secara waras dan matang mengenainya.

penulis berharap setiap dr kita mampu utk mengawal sifat cemburu ni dgn lbh terkawal...tidak slh kalo cemburu skit2 tp jgnla smpai berlebihan2 yg dpt membebankan diri kita sendri dan maybe kepada org lain...

Friday, February 6, 2009

Ada apa dengan Valentine's day....

VALENTINE'S Day atau Hari Kekasih sebagaimana yang difahami ialah hari di mana dua orang yang berkasih sayang atau sepasang kekasih yang bercinta meraikan percintaan dan kasih sayang. Budaya ini disambut setiap tahun pada 14 Februari.

Tidak dinafikan manusia suka dikasihi dan mengasihi di antara satu sama lain. Golongan remaja adalah golongan yang sering kali dikaitkan dengan soal percintaan. Cuma lumrahnya mereka mudah terikut-ikut serta taksub dengan pengaruh yang dibawa oleh orang-orang barat.

Terdapat tiga pendapat mengenai asal-usul Valentine’s Day :

i. Valentine’s Day bermula semasa
pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti
bagi orang Juno ratu kepada dewa-dewa dan dewi-dewi Rom. Hari berikutnya iaitu
15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisi bagi masyarakat
Rom di mana pada malam pesta tersebut,nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas
dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama di dalam bekas
itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.

ii. Pendapat kedua menyatakan pada 14 Februari 270 Masihi, St. Valentine dibunuh
kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius
II (268-270M). Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan
pertunangan kerana Rom banyak terlibat di dalam peperangan. Menyedari hakikat itu, St.
Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang Kristian dengan pasangan
mereka secara rahsia. Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan
diheret, yang akhirnya dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya
pada 14 Februari dalam tahun 270 Masihi. Bagi memperingatinya sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St. Valentine sebagai upacara keagamaan.

iii. Pendapat ketiga mengatakan Valentine’s Day diambil daripada nama seorang paderi
yang paling berpengaruh pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol
iaitu St. Valentine yang status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas
Pope. Apabila St. Valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya
dari pengamal protestan sewaktu kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan seorang Paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan, lebih-lebih lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin. Tindakan St. Valentine yang mengambil keputusan berkahwin dengan
pasangannya itu telah menimbulkan rasa murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya
buat sementara waktu. Ratu menetapkan 14 Februari sebagai Hari Kekasih untuk St. Valentine.

Memang Islam sangat menggalakkan umatnya supaya berkasih sayang di antara satu sama lain akan tetapi untuk meluahkan kasih sayang di antara seorang lelaki dan perempuan perlu melalui saluran yang dibenarkan oleh syarak bukan yang menggalakkan kepada perkara-perkara yang mendorong atau merangsang kepada yang dilarang dan maksiat.

Realitinya, Islam adalah agama yang praktikal, bukan mengongkong. Islam agama yang mengatur kehidupan dengan lebih sempurna. Islam tidak pernah menyekat hubungan kasih sayang di antara umatnya.

Dalam Islam ada tiga kategori kasih:

  • Pertama, kasih Pencipta (Allah Subhanahu wataala) kepada hamba-Nya;
  • Kedua, kasih hamba kepada Pencipta dan
  • Ketiga, kasih makhluk sesama makhluk.

Banyak ayat-ayat Al-Quran dan hadis Nabi menyatakan mengenai hikmat dan besarnya faedah berkasih sayang.

Allah menjelaskan tentang keagungan nikmat-Nya kepada ma-khluk-Nya melalui nikmat kasih sayang; yang tafsirnya:

“Dan (Dialah) yang menyatupadukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di muka bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatupadukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatupadukan di antara (hati) mereka.” (Surah Al-Anfaal: 63).

Dan tafsirnya lagi:

“Lalu Allah menyatukan di antara hati (sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam), maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah itu orang-orang Islam yang bersaudara.” (Surah Ali Imran: 103).

Dengan penjelasan ayat di atas bahawa Allah sangat mencela dan mengingatkan dengan keras tentang perpecahan sesama makhluk. Allah juga memerintahkan umat Islam supaya sentiasa berpegang teguh dengan agama Allah dan dilarang berpecah belah dan bermusuhan.

Kasih sesama makhluk pada sifatnya adalah tidak kekal, ia bergantung kepada keadaan, tetapi kasih hamba kepada pencipta-nya dengan iman dan takwa, manakala kasih Pencipta kepada hamba berkekalan. Hal in jelas sebagaimana firman Allah yang tafsirnya

“Katakanlah (Wahai Muhammad): “jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengetahui.” (Surah Ali Imran: 31).

( utk renungan bersama )...^_^

Selingan 9...

alahai menantu...

Pak kasim seorang yg tamak harta.. dia menawarkan anak dara suntinya yg cun melecun kepada golongan yg kaya raya sahaja.. suatu hari datang la seman, seorang usahawan muda ingin melamar anak pak kasim.

Beliau cukup sifat tanpa cacat cela tetapi beliau malas solat. Setelah 3 hari berkahwin..Seman masih duk kat umah mentuanya.
setelah azan maghrib berkumandang..Pak Kasim mengajak Seman utk solat maghrib berjamaah. Seman gelabah..sebelum ini dia tak pernah solat.

Lalu seman masuk ke bilik untuk menemui isterinya. "yang.. camner ni..abg tak penah solat ni"

"takpe bang.. abg ikut je ape yg ayah buat" isterinya berbisik perlahan..

Seman pun keluar untuk solat bersama pak kasim. setelah pak kasim takbir..seman ikut takbir... lalu pak kasim membaca surah alfatihah.."bismillahirrahmanirrahim..." seman pun turut membaca bismillah dengan lantang... "bismillahirrahmanirrahim..."
Aisyh! pelik menantu aku ni. mazhab mana yg dia ikut?
setahu aku imam je yg baca kuat.. getus hati pak kasim..pak kasim buat selamba. dia terus membaca surah al-fatihah.
seman pun turut membaca surah al-fatihah dgn kuat seolah-olah seorang budak yg baru nak belajar mengaji.
pak kasim pelik.. lalu dia terus berpaling ke belakang utk melihat seman. seman turut berpaling ke belakang kerana mengikut gerak langkah pak kasim.
"ish! gila ke menantu aku ni??"Pak kasim berjalan ke depan utk menjauhkan diri dari seman.
Seman turut berjalan ke depan mengikut langkah pak kasim.
Pak kasim terus melarikan diri melalui pintu depan dan terus menuju ke sawah di tepi rumahnya.
Seman terus berlari mengejar pak kasim sampai ke tepi sawah. tiba-tiba pak kasim tergelincir lalu jatuh ke dalam sawah padi.
Seman pun turut menjatuhkan badannya ke dalam sawah seolah-olah tergelincir.
Pak kasim pun terus bertanya kepada seman.
"seman...apesal yg ko ikut aku sampai ke sawah ni?"
"ayah.. susah ye nak solat maghrib ni. baru saya tau. sampai kena berlari.."


( sedih gle kalo masih ade org yg sebegini )

Thursday, February 5, 2009

Raja berpelembagaan...

Pemilihan Yang di-Pertuan Agong, Timbalan Yang di-Pertuan Agong diputuskn sembilan Raja perintah negeri

13 Disember 2006 , Sultan Terengganu, Sultan Mizan Zainal Abidin Sultan Mahmud, bakal diisytiharkan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-13, menggantikan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail.

Setiap lima tahun, inilah senario yang berlaku di Malaysia, antara segelintir negara di dunia yang masih mempertahankan institusi raja.

Berbeza dengan negara lain, institusi raja negara mempunyai keunikan tersendiri kerana pemilihan Yang di-Pertuan Agong sebagai ‘Raja Malaysia’, bukan berdasarkan keturunan daripada seorang raja kepada putera baginda.

Kewujudan Malaysia sebagai sebuah negara Persekutuan dengan sembilan dari negeri yang membentuk Malaysia mempunyai Raja Melayu menyebabkan semua raja layak dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong.

Pemilihan Yang di-Pertuan Agong diputuskan oleh Majlis Raja-Raja yang dianggotai Raja Perlis dan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan serta Sultan Kelantan, Terengganu, Pahang, Kedah, Perak, Selangor dan Johor.

Majlis Raja-Raja juga mempunyai anggota bukan raja, iaitu Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang, Melaka, Sabah dan Sarawak yang tidak layak menjadi Yang di-Pertuan Agong atau mengundi dalam pemilihan jawatan itu.

Melalui sistem penggiliran, Yang di-Pertuan Agong akan berkhidmat selama lima tahun dan tiada raja yang akan berkhidmat selama dua penggal kecuali gilirannya tiba. Bagaimanapun, pengecualian boleh berlaku apabila ada raja yang menolak pencalonan.

Dalam sejarah pemilihan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Pahang dan Johor pernah menolak memegang jawatan itu. Sejarah sistem penggiliran jawatan Yang di-Pertuan Agong bermula apabila negara mencapai kemerdekaan pada 1957.

Persekutuan Tanah Melayu yang mencapai kemerdekaan dari British menggunakan sistem Raja Berperlembagaan dengan pemilihan Yang di-Pertuan Agong dibuat daripada kalangan sembilan Raja Melayu.

Perdana Menteri, Tunku Abdul Rahman, yang tertarik dengan sistem pemilihan Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, mencadangkan sistem negeri Adat Perpatih itu diterapkan dalam pemilihan Yang di-Pertuan Agong.

Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Abdul Rahman Tuanku Muhammad, dipilih sebagai Yang Dipertuan Agong pertama dan ditabalkan pada 2 September 1957.

Malaysia mengamalkan sistem Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen pada dua peringkat.
1) adalah negeri dengan sultan sebagai ketua negeri (Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan di Negeri Sembilan dan Raja di Perlis) dengan kerajaan negeri diketuai Menteri Besar, manakala negeri yang tiada Raja Melayu diketuai Yang Dipertua Negeri dan Ketua Menteri mengetuai kerajaan negeri.

Pada peringkat Persekutuan, Yang di-Pertuan Agong adalah Ketua Negara dan Perdana Menteri mengetuai kerajaan.

Melalui sistem demokrasi berparlimen di bawah sistem kerajaan Raja Berperlembagaan, kuasa rakyat terletak pada Parlimen yang kemudian meletakkan kuasa eksekutif kepada Kabinet. Setiap tindakan pihak berkuasa dilaksanakan atas nama Yang di-Pertuan Agong yang bertindak atas nasihat kerajaan.

Yang di-Pertuan Agong dan Raja membentuk institusi pemerintahan beraja bukan sekadar simbolik, tetapi adalah sumber kekuasaan dan kewibawaan, pemerintah dan kerajaan, manakala rakyat melihat institusi ini sebagai sumber kekuatan rakyat dan tempat rakyat mencari perlindungan, keadilan, memberikan kesetiaan, kecintaan dan taat setia kepada negara.
Secara teknikal, satu pusingan lengkap pemerintahan Yang di-Pertuan Agong adalah selama 45 tahun atau antara 1957-2003.

Bagaimanapun, pusingan itu lengkap lebih awal apabila Sultan Perak, Sultan Azlan Muhibbuddin Shah, menaiki takhta pada 1989 dan menamatkan perkhidmatan pada 1994.

Pusingan baru pemerintahan Yang di-Pertuan Agong bermula dengan pelantikan Yang Dipertuan Besar Tuanku Jaafar Tuanku Abdul Rahman, pada 1994.

Antara faktor yang mempercepatkan pusingan ini berakhir ialah apabila tiga Yang di-Pertuan Agong dalam pusingan pertama, mangkat ketika dalam perkhidmatan, iaitu Tuanku Abdul Rahman Tuanku Muhammad (Yang di-Pertuan Agong pertama), Sultan Hisamuddin Alam Shah (kedua) dan Sultan Yahya Petra (keenam).

Pada pusingan kedua, Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (Yang di-Pertuan Agong ke-11) juga mangkat ketika dalam perkhidmatan.

Pemilihan Yang di-Pertuan Agong
Ciri-ciri kelayakan

# Hanya Raja boleh dipilih.

# Hanya Raja boleh mengundi.

# Kebiasaannya Raja yang paling kanan dari segi pemerintahan dipilih. Bagaimanapun, peraturan ini tidak lagi digunakan selepas semua Raja dari negeri-negeri dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong. Pusingan ini berakhir selepas Sultan Perak dilantik sebagai Yang di-Pertuan Agong.

Satu senarai baru disusun semula dan digunakan sekarang adalah berdasarkan faktor kekananan negeri yang Rajanya telah dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong (Yang di-Pertuan Agong pertama hingga ke sembilan).

Raja yang tidak layak dipilih
Perlembagaan menetapkan bahawa seorang Raja layak dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong kecuali:

# Raja belum dewasa;

# Raja memberitahu Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja bahawa baginda tidak berhasrat dipilih

# Majlis Raja-Raja mengambil ketetapan dengan undi sulit bahawa Raja berkenaan adalah tidak sesuai untuk menjalankan fungsi Yang di-Pertuan Agong kerana kelemahan akal atau tubuhnya, atau sebarang sebab lain. Ketetapan ini memerlukan undian sekurang-kurangnya lima ahli majlis.

Langkah awal sebelum pemilihan
# Mohon perkenan tarikh mesyuarat pemilihan.

# Jika ada kekosongan jawatan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong, urusan pemilihan perlu dibuat tidak lewat daripada empat minggu daripada tarikh berlaku kekosongan jawatan itu.

# Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja akan menulis surat kepada setiap Raja bertanyakan sama ada baginda berhasrat dicalonkan untuk dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.

Raja yang tidak berhasrat dipilih perlu memaklumkan kepada Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, dan negerinya akan diletakkan di tempat akhir dalam senarai pencalonan.

Prosiding pemilihan
Apabila Majlis Raja-Raja bersidang untuk memilih Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Yang Dipertua Negeri tidak hadir walaupun mereka ahli majlis.

# Pemilihan dibuat secara undi sulit.

# Keratan undi dimusnahkan di hadapan Raja-Raja sebaik saja keputusan undian diumumkan.

# Kertas undi yang digunakan tidak bernombor dan ditandakan dengan pen dan dakwat yang sama dimasukkan dalam peti undi.

# Raja yang paling muda dari segi pemerintahan dan tidak tersenarai sebagai calon Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong dipilih untuk mengira kertas undi bersama Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.

# Hanya Raja-Raja, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja dan Penolong Setiausaha Majlis Raja-Raja terbabit dalam proses pemilihan.

# Seorang Raja boleh memilih seorang Raja lain sebagai proksi untuk mengundi bagi pihak baginda jika Raja itu tidak menghadiri Mesyuarat Pemilihan.

Proses pemilihan
# Ketika pemilihan, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja memberikan kertas undi kepada setiap Raja, dan setiap Raja diminta menandakan pendapatnya, sama ada Raja yang paling kanan (satu nama saja) adalah sesuai atau tidak sebagai Yang di-Pertuan Agong.

# Calon mesti mendapat majoriti lima undi sebelum Raja yang mempengerusikan Mesyuarat Pemilihan menawarkan jawatan Yang di-Pertuan Agong kepada baginda.

# Jika Raja yang berjaya tidak menerima tawaran atau gagal memperoleh undi majoriti, proses pengundian semula akan dijalankan, iaitu dengan mencalonkan nama Raja yang kedua dalam senarai kekananan untuk diundi.

# Proses hanya akan selesai selepas baginda menerima tawaran jawatan Yang di-Pertuan Agong. Selepas itu, Majlis akan mengisytiharkan baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong dan memegang jawatan itu bagi tempoh lima tahun.

Selepas tamat urusan pemilihan
# Selepas tamat urusan pemilihan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan baginda, Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja akan menghantar surat mengenai mengesahkan keputusan pemilihan itu secara bertulis kepada Dewan Negara, Dewan Rakyat dan Perdana Menteri.

# Perdana Menteri akan mengeluarkan kenyataan akhbar mengenai keputusan pemilihan jawatan Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.

# Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong hanya boleh menjalankan tugas rasmi selepas menandatangani sumpah jawatan dalam satu istiadat di hadapan Majlis Raja-Raja dan Ketua Hakim Negara, Mahkamah Persekutuan dengan ditandatangani saksi oleh dua orang Raja yang dilantik oleh Majlis Raja-Raja sebagai saksi.

Wednesday, February 4, 2009

Syukur..

Alhamdulillah , Allah beri kita taufik dan hidayah untuk mengenal Islam dan dapat Iman insyaAllah..kita sepatutnya bersyukur dengan segala nikmat yg diberikan oleh Allah..semoga kita sama2 tidak leka dengan nikmat yg dilimpahkan ke atas kita dan semoga diberkati oleh Allah s.w.t....Sesungguhnya Allah s.w.t. menggandingkan syukur dengan zikir, dalam al Quran , iaitu pada Surah al Baqarah ayat 152 yang kita sedia tahu, "Maka ingatlah Aku nescaya Aku mengingati kamu, dan bersyukurlah kepada-Ku dan jangan kufur." Bersyukurlah, walau pada yang sedikit, atau yang kecil. Nabi s.a.w. bersabda," Orang yang tidak mensyukuri yang sedikit, tidak pula akan mensyukuri yang banyak."(Riwayat Ahmad).

Tuesday, February 3, 2009

Suara..

penulis xde suara hari ni..huu~..sedih gle..nk ckp pun susah..nk wat cmne terime jela dugaan yg dtg..penulis harap supaya dpt pulih sepenuhnye as soon as possible..^_^

Selingan 8...

suami yg xbleh blah..

Irra sedang tenat ditempat tidur menunggu ajal nya yang hampir tiba, ia dipangku oleh suaminya Awie yang sudah berlinang air mata....di tangannya masih berada saputangan untuk menghapus air mata yang berjatuhan....kemudian si Irra berbisik.. "Bang Wiee ku sayang.."(dengan suara yang lemah..).... "Ssshhht....sudahlah Irr jangan terlalu banyak bicara".... "Bangg". (dengan nada kesakitan dan kepiluan...) Irra memaksa untuk berkata-kata... "Aku mau mengatakan sesuatu bangg...aku ingin membuat pengakuan.." .....terus si Awie menyapa .."Tiada apa lagi yang harus kau akui Irr...sudah berehatlah..."(sambil menghapus air matanya Irra)... "tidak...tidakk...tidakk...Yang seharusnya Irr harus beritahu sesuatu pada abang Wie sekarang, biar Irr tenang nanti......bangg aku pernah tidur dengan adik mu,sahabat mu, dan ayahmu..hhhgggh..." ucap Irr dengan nada teresak-esak...... terus si Wie menyambung kata-kata si irr..." suudahlah Irr jangan paksa diri kau berbicara terus,..tidak apa-apa, aku tidak kisah semua itu, aku sudah tahu semuanya itu .....kalau tidak kenapa aku meracuni engkau dengan racun tikus untuk apa..?"

Monday, February 2, 2009

Politik...

penulis tetbe terasa mahu berdiskusi dlm hal politik...mungkin kebanyakan dr kita terutama para remaja tidak mengendahkan atau malas nk lyn mengenai hal2 politik ini...apabila disoal apa yg kita tahu mengenai politik, kebanyakan dr kita akan mengaitkannya dengan korupsi,kroni dan lain-lain yg kebanyakan impak negatif terhadap politik..penulis tidaklah begitu taksub atau gila mengenai politik sangat..cuma bg penulis sekurang2nya kita ambil tahu sedikit mengenai politik terutama di negara kita sekarang...tetapi adakah kita tahu makna sebenar politik?apakah kepentingan politik?perkara ini yg akan cuba penulis bincangkan...

apa itu politik?melalui pengetahuan penulis politik secara ringkasnya adalah 'figure'...berasaskan perkara ini ia akan membentuk satu kuasa yg dpt mempengaruhi dan seterusnya mempunyai kuasa utk memerintah...kita mungkin tidak faham apakah kepentingan politik kepada kita...apabila disoal mengenai kepentingan antara politik,pendidikan,sosial dan ekonomi kebanyakan dr kita akan meletakan kepentingan politik di bawah sekali...sebenarnya politik memainkan peranan yg paling penting dlm bidang pendidikan,sosial dan ekonomi...mengapa?ini kerana politik mempunyai kuasa...kuasa itu merupakan perkara yg penting dlm menentukan hala tuju bidang2 tersebut...dengan politik kita boleh mengubah dasar2 yg sedia ada mahupun membentuk dasar yg baru...perkara ini yg akan membawa kemana arah tuju dan matlamat negara kita samada ke arah yg memberi keharmonian ataupun ke arah kekecohan...

apa yg kita lihat sekarang ini keadaan politik di negara kita agak mengalami kekalutan dan kekecohan...seperti mana yg sekarang ini hangat berlaku di Perak...perkara2 sebegini yg menyebabkan suasana yg tidak stabil dan menyebabkan ada pihak2 tertentu yg mungkin akan mengambil kesempatan...perkara sebegini sepatutnya dapat dielakkan supaya tidak ada mana2 pihak boleh mengambil kesempatan dengan keharmonian dan kemakmuran yg kita nikmati...bak kata pepatah 'dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung'...

penulis tidaklah menyuruh pembaca sekalian memilih parti2 tertentu...penulis tidak nafikan korupsi mesti ada berlaku dalam mana2 parti politik...tetapi yg paling utama kita lihat adalah ia dpt menjaga hak agama,bangsa dan negara..tepuk dada tanyalah iman...^_^