Thursday, January 15, 2009

Cinta...


Kali ni penulis ingin membawa pembaca melayari bahtera cinta..penulis ingin membuka konteks cinta ini dgn lbh meluas..kita selama ini banyak diselebungi dgn cinta sesama manusia yg merupakan lumrah kehidupan..cinta sesama manusia ini menyebabkan kebanyakan dari kita yang mabuk dengan keindahan cinta itu sendiri..kadang-kadang kita lupa cinta utama kita sepatutnya kepada Allah Yang Maha Menyayangi..penulis akan cuba fokus kepada konteks yang sikit mendalam mengenai cinta kepada Allah..tentunya kita tertanya-tanya bagaimana mahu memupuk perasaan cinta kepada Pencipta kita...selama ini semua ibadat yang kita lakukan lebih kepada takut kepada balasan dan azab Allah Taala..bagaimana akan datang cinta jika kita takut kepada Allah Taala. Bukankah kita dituntut melakukan ibadat ikhlas dan hanya semata-mata kerana Allah Taala...utk menyintai seseorang sudah pasti kita perlu kenali orang itu dahulu, bila kita dah kenal maka timbullah rasa cinta kita pada seseorang...begitu juga dengan ALLAH, utk timbulkan rasa cinta kita padaNYA sudah pasti kita mesti mengenalNYA.. kenalNYA di sini bukan kenal dari segi sifatNYA.....Rasulullah bersabda "Siapa yang kenal dirinya maka dia kenal TUHANnya". maka utk kenal ALLAH pula kenalah kenal diri kita. Bila kita kenal diri kita yang lemah maka kita kenal ALLAH yang Esa, bila kita kenal diri kita yang hina maka kita kenal ALLAH yang Maha Mulia...begitulah seterusnya....Namun, kita yang tidak faham hakikat cinta, pura-pura mencintai...lebih teruk lagi kita pura-pura cinta selain dari Allah dan melupakan Allah...cinta kita tiada nilai...cinta kita kosong dari cinta...kita kata cinta itu buta... apa yang buta? Kita sendiri buta...cinta buta kerana kita buta dalam memahami makna cinta kerana hala tuju cinta kita bukan kepada Allah...kita tidak mampu cinta lebih dari Allah mencintai kita...kita kalau cinta sesama manusia sekalipun, kalau kekasih “buat hal”, banyak kali pulak tu, mana tahan...last-last minta putus cinta...tapi Allah tidak begitu....berapa ramai manusia yang tidak balas cinta Allah...tetapi Allah sentiasa mengasihi dan menyayangi hambanya dengan melimpahkan rezeki dan nikmat..


Katakanlah: "Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, maka ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu." Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

(Ali-Imran: 31)


so tidak salah sebenarnya utk kita mempunyai perasaan cinta...cuma kita perlu tahu cinta kepada siapa yang perlu diutamakan...dan sentiasa memohon kepada Allah supaya memberi petunjuk utk menjadi seorg hamba yg bertaqwa...cinta-cinta jugak tp jgn lupa Allah ye rakan-rakan...wassalam..

No comments:

Post a Comment